Kaspersky, Microsoft Excel kullanan akınların yine canlanmasıyla KOBİ’lerdeki siber enfeksiyonların arttığını bildirdi
Bu periyotta yazılım eserlerinin içine gizlenen yahut onları taklit eden berbat gayeli yazılım ve istenmeyen yazılımlarla karşılaşan kullanıcıların sayısı 2 bin 402 olurken, KOBİ ile ilgili yazılımları taklit ederek dağıtılan eşsiz evrak sayısı 4 bin 110 oldu. Bu sayı bir evvelki yıla nazaran %8'lik bir artışa işaret ediyor ve saldırgan faaliyetlerinin artmaya devam ettiğini gösteriyor.Kaspersky'nin son raporuna nazaran, küçük ve orta ölçekli işletmeler (KOBİ'ler) siber hatalılar tarafından giderek daha fazla gaye alınıyor. En yaygın atak biçimi, virüslerin tersine ekseriyetle yasal yazılımları taklit ettikleri için bilhassa tehlikeli olan Truva atları olmaya devam ediyor. Truva atlarının uyarlanabilirlikleri ve klâsik güvenlik tedbirlerinden kaçma kapasiteleri, onları siber hatalılar için yaygın ve güçlü bir araç haline getiriyor.Kaspersky raporuna nazaran Ocak - Nisan 2024 periyodunda Truva atı hücumlarının sayısını 100 bin 465 olarak kaydedilerek 2023'ün tıpkı devrine nazaran %7'lik bir artış gösterdi. Bu siber tehditlerin karmaşıklığı ve gelişen tabiatı nedeniyle siber güvenlik gayretleri için değerli bir telaş kaynağı haline gelen ve daha evvel tespit edilmemiş çeşitli örneklerden oluşan bir kategori olan DangerousObjects'in oluşturduğu tehditlerden 83 bin 145 daha fazla. Kelam konusu makus gayeli yazılımlara dair 17 bin 320 hücum kaydedilmişti ki, bu da 2023'e kıyasla 6 bin 994 daha yüksek. Microsoft Excel, 2023 ve 2024 yılları ortasında dördüncü sıradan birinci sıraya yükselerek bir numaralı akın amacı olma pozisyonuna yerleşti. Microsoft Word ikinci sırada yer alırken, Microsoft PowerPoint ve Salesforce en çok amaç alınan üçüncü sıradaki uygulamalar oldu.Kaspersky analistleri, KOBİ bölümüyle ilgili tehditler hakkındaki bilgilere erişmek için MS Office, MS Teams, Skype ve KOBİ’lerin kullandığı öteki programlar üzere seçilen uygulamaları Kaspersky Security Network (KSN) telemetrisiyle karşılaştırdı. Bu sayede kelam konusu programları amaç alan berbat gayeli belgelerin ve istenmeyen yazılımların yaygınlığının yanı sıra, bu belgeler tarafından atağa uğrayan kullanıcı sayısı da belirlendi. Kimlik avı atakları, KOBİ dalında daima bir tehdit olmaya devam ediyor ve işletmeler açısından yıkıcı sonuçlar doğurabiliyor. Çalışanlara tanınan hizmetleri, kurumsal portalları ve çevrimiçi bankacılık platformlarını taklit eden, görünüşte tanıdık ve legal web sitelerine gidiyormuş üzere görünen kontaklar gönderiliyor. Hedeflenen bireyler oturum açtıklarında, kullanıcı isimlerini ve şifrelerini istemeden siber hatalılara vermiş oluyorlar yahut otomatik siber hücumları tetikleyerek hassas bilgileri ve iş güvenliğini tehlikeye atıyorlar. Kaspersky Siber Güvenlik Uzmanı Vasily Kolesnikov, şunları söyledi: "İstihbaratımız, ekseriyetle zayıf siber güvenlik farkındalığından kaynaklanan insan yanlışlarının KOBİ'ler için değerli bir güvenlik açığı oluşturmaya devam ettiğini ortaya koyuyor. Buna ek olarak ofis ortamlarında Microsoft Excel'in her yerde kullanılması, işletme genelinde yaygın olarak paylaşılan büyük data kümelerinde makûs emelli bilgileri gizleyebilen ve manipüle edebilen siber hatalıların taarruzları için ülkü bir yer hazırlıyor. KOBİ'ler genel olarak amaç alınmadıklarını düşünseler de birbiriyle kontaklı varlıklardan oluşan devasa bir ekosistemin kesimi olarak faaliyet gösteriyorlar ve siber hatalılar her türlü zayıflıktan faydalanıyor. Bu nedenle, tüm KOBİ'lerin her türlü kurumsal varlığa erişim için net siyasetler oluşturması, işçiye temel siber güvenlik kurallarına uymanın değeri sistemli olarak hatırlatması kritik ehemmiyet taşıyor." KOBİ bölümünü siber hatalıların artan ilgisinden korumak, bilhassa gelişmekte olan iktisatların önündeki global ekonomik, toplumsal ve çevresel zorluklar açısından hayati kıymet taşıyor. Birleşmiş Milletler verilerine göre gelişmekte olan ekonomilerdeki her 10 işten 7'si KOBİ dalında yer alırken, finansmana erişim orantısız bir formda zorlaşıyor. Bu da bölümdeki işletmelerin kendilerini akınlara karşı muhafazalarını zorlaştıran bir faktör. İşletmenizi siber tehditlerden korumak için Kaspersky aşağıdakileri öneriyor:
- Şirketinizi çeşitli tehditlere karşı korumak için, her büyüklükteki ve kesimdeki kuruluşlar için gerçek vakitli muhafaza, tehdit görünürlüğü, EDR ve XDR'nin araştırma ve cevap yeteneklerini bir ortaya getiren Kaspersky Next ürün serisindeki üzere tahlilleri kullanın.
- Kurumsal hizmetlere erişim için güçlü parolalar kullanma alışkanlığını yaygınlaştırın. Uzak hizmetlere erişim için çok faktörlü kimlik doğrulama kullanın.
- E-posta kutuları, paylaşılan klasörler ve çevrimiçi dokümanlar dahil olmak üzere kurumsal varlıklara erişim için özel siyasetler oluşturun. Bu siyasetleri şimdiki tutun ve bir çalışan işini yapmak için artık gerekli erişimlere muhtaçlık duymadığında yahut şirketten ayrıldığında bu erişimleri kaldırın. Bulut hizmetlerindeki çalışan faaliyetlerini yönetmeye ve izlemeye yardımcı olabilecek ve güvenlik siyasetlerini uygulayabilecek bulut erişim güvenliği aracı yazılımı kullanın.
- Acil durumlarda kurumsal bilgilerin inançta kalmasını sağlamak için temel bilgilerinizi sistemli olarak yedekleyin.
- Yeni güvenlik açıkları için yamaları mümkün olan en kısa müddette yükleyin. Bu sayede tehdit aktörleri kelam konusu güvenlik açıklarını berbata kullanamaz.
- Güvenli internet davranışını aşılayan ve deneme için bir kimlik avı saldırısı simülasyonu içeren Kaspersky Automated Security Awareness Platform çözümü ile iş gücünüzü insan kaynaklı siber hücumlara karşı ekstra bir müdafaa katmanına dönüştürün. Böylelikle çalışanlarınız kimlik avı e-postalarını ve toplumsal mühendislik eseri başka tuzakları nasıl tanıyacaklarını bilirler.
- Kaspersky Profesyonel Hizmetlerini uygulamak, işinde zorlanan BT departmanınızın iş yükünü optimize eder. Bu hizmetle Kaspersky uzmanları mevcut BT güvenliğinizin durumunu kıymetlendirir, akabinde problemsiz ve daima performans sağlamak için Kaspersky yazılımını süratli ve düzgün bir halde yaygınlaştırır ve yapılandırır. Kaspersky Premium Destek ise iş süreçlerini daha az etkileyerek teknik olayların daha süratli çözülmesini sağlar.